F Κριτική: Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα Werk ohne Autor (Never Look Away) (2018) - FilmBoy Κριτική: Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα Werk ohne Autor (Never Look Away) (2018) - FilmBoy
  • Latest News

    Κριτική: Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα Werk ohne Autor (Never Look Away) (2018)



    Όταν είσαι ένα 32χρονος νέος σεναριογράφος και σκηνοθέτης και η πρώτη σου ταινία χαρακτηρίζεται μία από τις καλύτερες στην ιστορία της χώρας σου, δεν είναι δύσκολο να χάσεις το δρόμο σου. 
    Κάπως έτσι και ο Florian Henckel von Donnersmarck, αμέσως μετά το κλασσικό πια Οι Ζωές των Άλλων (Das Leben der Anderen) έφυγε για Hollywood, όπου έφαγε ένα γερό χαστούκι όταν αναγκάστηκε μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να ολοκληρώσει το The Tourist… και όλοι θυμόμαστε το αποτέλεσμα. 

    Μάζεψε λοιπόν τα μπογαλάκια του και εμπνευσμένος από ένα άρθρο σε μια εφημερίδα που αποκάλυπτε τα τρομερά παιχνίδια της μοίρας πίσω από τη ζωή του ζωγράφου Gerhard Richter, ετοίμασε και παρουσίασε το Werk ohne Autor
    Η συνέχεια γνωστή, αποθέωση σε κάθε φεστιβαλική προβολή με κορύφωση την υποψηφιότητα για 2 Όσκαρ
    Με μεγάλη καθυστέρηση, μιας και τα οσκαρικά φιλμς συνήθως βγαίνουν το στις αίθουσες το αργότερο μέχρι τη τελετή απονομής, το Never Look Away όπως είναι ο international τίτλος του, βρήκε τη θέση του στο ελληνικό κινηματογραφικό καλεντάρι και επιτέλους έχουμε την ευκαιρία να το απολαύσουμε.

    Η ιστορία καλύπτει μια περίοδο περίπου 25 ετών ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του '30, με τον 6χρονο τότε Kurt Barnert να μεγαλώνει στη Δρέσδη σε μια (κρυφό) αντιναζιστική οικογένεια, έχοντας ιδιαίτερη αδυναμία στη θεία του, την όμορφη Elizabeth που τον έπαιρνε από το χέρι και τον πήγαινε στις “απαγορευμένες” εκθέσεις ζωγραφικής, τη θεία που λίγο αργότερα θα κατέληγε στα σανατόρια του καθεστώτος ως σχιζοφρενής και από εκεί στους θαλάμους αερίων ως μέρος της επιχείρησης εκκαθάρισης της γερμανικής φυλής. 
    Σε εφηβική ηλικία ζει τους βομβαρδισμούς από τους Βρετανούς και τη κατάληψη της χώρας από τη Σοβιετική Ένωση, με το νέο καθεστώς θα θέτει τους νέους δικούς του περιορισμούς, οι οποίοι στέκονται εμπόδιο στα όνειρα και τις σπουδές του στη σχολή καλών τεχνών, όχι όμως και στη καρδιά του, με τον Kurt να ερωτεύεται τον όμορφη Ellie, ο πατέρας της οποίας όμως κρύβει ένα μεγάλο μυστικό.


    Κακά τα ψέματα, όταν ο μέσος θεατής ακούει για βιογραφία ενός ζωγράφου και μάλιστα όχι ευρέως διάσημου, τουλάχιστον όχι στο κοινό που δεν έχει άμεση επαφή με το χώρο, δεν πετάει τη σκούφια του, όμως το Never Look Away είναι τόσα πολλά περισσότερα που το να το χαρακτηρίσεις ως απλά μια βιογραφική ταινία θα είναι όχι απλά άδικο αλλά σχεδόν άτοπο.
    Έχοντας ως στέρεη βάση όμως αυτή την αληθινή, γεμάτη πόνο, έρωτα, απαγορεύσεις, και τραγικές ειρωνείες ιστορία, ο δημιουργός ξετυλίγει ¼ αιώνα της Γερμανικής ιστορίας και τον τρόπο που τα καθεστώτα επηρέασαν ένα παιδί και αργότερα νεαρό άνδρα, γεμάτο καλλιτεχνικές ανησυχίες στη δύσκολη πορεία ανεύρεσης της φωνής του.

    Εκτός αυτού παρουσιάζει και αναπτύσσει τις προσωπικότητες τελείως διαφορετικών ανθρώπων σε αυτές τις συνθήκες, της ανήσυχης θείας, της αθώας συμφοιτήτριας, και κυρίως του χαρακτήρα που υποδύεται ο γνωστός μας Sebastian Koch, έναν άνδρα  τόσο αφοσιωμένο στην επιστήμη και το όραμά του που καταλήγει διεστραμμένος, έναν survivor που ξέρει πως ακριβώς να προσαρμόζεται στις πολιτικοκοινωνικές αλλαγές ώστε να βγαίνει πάντα νικητής, ένας τρισδιάστατος real-life villain που εύχεσαι να πέσεις στα χέρια του αν αρρωστήσεις αλλά ταυτόχρονα θέλεις να τον δεις να καίγεται στους φούρνους του Μπίρκεναου.

    Με τόσο φυσική αλλά καθόλου απλοϊκή κινηματογράφηση ο von Donnersmarck απογειώνει την ίδια την 7η τέχνη. 
    Με τη βοήθεια της φωτογραφίας του Caleb Deschanel και της μουσικής του Max Richter, το Never Look Away σε καθηλώνει και με εξαίρεση κάποιες φλυαρίες περίπου στα μέσα της, κάνει τις 3 ώρες να περνούν απολαυστικά.

    Ερμηνευτικά, η τριπλέτα Saskia Rosendahl (Lore), Tom Schilling (Woman in Gold) και Sebastian Koch (Bel Canto) δίνει ότι έχει και δεν έχει για να δώσει σάρκα και οστά σε μια ιστορία που αξίζει τη προσοχή σας από το πρώτο μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο.

    Στους κινηματογράφους από 10 Οκτωβρίου.

    Αλέξανδρος Κυριαζής

    • ΜΗ ΞΕΧΑΣΕΙΣ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΕΙΣ
    • Facebook Comments
    Item Reviewed: Κριτική: Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα Werk ohne Autor (Never Look Away) (2018) Rating: 5 Reviewed By: Konstantinos
    Scroll to Top